I 2012 kom vi over et artig lite byggesett fra I.P. Engineering; en batteridrevet Fowler inspeksjonsvogn. I denne artikkelen gir jeg en liten oppsummering fra byggeprosessen, med bilder tatt underveis og en liten video til slutt.

Dette er hva vi fant da vi åpnet esken:

Innholdet i byggesettet

Etter at ramma var limt sammen fikk den først to strøk med Tamiya spraygrunning, med lett pussing mellom strøkene. Deretter ble den malt med 3 tynne strøk svart. Overbygningen var ubehandlet i byggebeskrivelsen, men vi ville ha litt farge på den og bestemte oss for grått:

Ramme og overbygning montert

Deretter ble takkonstruksjonen og sittebenkene montert. Dette ble først malt med uttynnet rød/brun maling, før det fikk noen lag med klarlakk til slutt. Inni sittebenkene er det plass til batteriboksene, en på hver side. På det første bildet har tilpassingen av hvitmetalldelene til motorkassa så vidt kommet i gang. Her var det nødvendig med en del pussing for å få en fin passform, før alt til slutt ble spraylakkert i en klar rød farge:

Tilpassing av hvitmetalldeler

Motorkasse lakkert

Taket bød på en liten utfordring, siden det besto av en flat finerbit som måtte bøyes i fasong. Dette løste vi ved å fukte fineren grundig før den ble tapet godt fast til en rund oppbevaringsboks av passende størrelse over natta. Da vi så fjernet tapen neste dag hadde takplata tørket i nesten perfekt fasong, og det var kun små justeringer som måtte til. Som takpapp ble det brukt strimler av sandpapir med korning 240, og til slutt fikk førerhytta en lett smussing:

Ferdig modell 1

Ferdig modell 2

Det elektriske er veldig enkelt lagt opp. De to batteriboksene er koblet i serie, det er en bryter for av/på og en annen bryter for skifte av kjøreretning, og det er alt. Motoren er montert på undersiden av ramma, med et nylon skruedrev på motoren direkte mot et nylontannhjul på den fremre akselen. Det fulgte med en bit dobbeltsidig tykk tape som motorfeste, men denne viste seg å være alt for fleksibel og ble erstattet av en liten bit finer som ble limt fast.

Ved første kjøring gikk modellen veldig ujevnt og bare «jukket» seg fremover, men etter litt justering av hjulakslene samt bedre feste av akselbøssingene gikk den mye bedre, noe videoen nedenfor også viser:

 

Til toppen