Wolf Creek lokstall

Et serviceområde med lokstall og svingskive kan være et skikkelig blikkfang på ethvert anlegg, og da vi jobbet med sporplanen til Vigdis planla vi en slik scene i det ene hjørnet av rommet. Det finnes mange flotte byggesett på markedet, men Vigdis ville ha noe litt mer unikt. Scratchbygging er jo alltid en mulighet, men hun følte seg ikke helt klar for det ennå, så da ble det å søke på nettet etter andre løsninger. Hos Andersen Model Kits fant hun akkurat det hun var ute etter; et trebyggesett av Wolf Creek lokstall og verksted i gammel stil, som ville passe ypperlig sammen med byggesettet av Laws-svingskiven fra Sequoia Scale Models som hun hadde liggende.

Modellen har ikke noe konkret forbilde, men ble opprinnelig scratchbygget av Dwight Ennis på 80-tallet. Han hadde hentet designet fra flere kilder, hovedsakelig fra Southern Pacific Lenzen lokstall i San Jose, CA. Tom Andersen var ute etter en lokstall for sitt eget H0n3 anlegg, og tok kontakt med Dwight etter å ha sett lokstallen hans på nettet. Etter å ha vært på besøk hos Dwight og tatt masse bilder bygget Tom sin egen versjon av lokstallen, og et års tid etterpå kom ideen om å markedsføre dette som et byggesett.

Tom produserer hvert byggesett for hånd på bestilling, og man har derfor mange muligheter for justering og tilpassing av lokstallen. I denne prosessen ble det mailet mye frem og tilbake, og vi hadde en kjempefin dialog hvor vi fikk mye hjelp til å tilpasse modellen slik vi ønsket. Han har også vært til god hjelp underveis i byggingen, når det har hendt at vi har stått fast eller vært usikre på hvordan ting skal gjøres.

Når alt var bestemt laget jeg en enkel målsatt CAD-tegning (bildet under) og mailet over til Tom, slik at han kunne sette i gang med å lage delene. Vi endte opp med 4 staller av 70 fots lengde hvorav to med inspeksjonsgrav, stallvinkelen ble redusert til 9 grader, og sidebygget med verksted ble flyttet over til motsatt side for å passe bedre med den begrensede plassen vi hadde til rådighet.

CAD-tegning av lokstallen

Dette var for øvrig hans første bestilling fra Norge, litt artig med tanke på at han er norskættet og bestefaren hans utvandret til Michigan i 1912. I ettertid har vi også fått tilbakemelding om at han har fått flere henvendelser herfra, blant annet en stor bestilling på trær som hans kone Julie produserer.

Etter noen måneder ankom byggesettet i posten, men da vi åpnet esken og så en haug med trepinner (bildet under) ble vi brått litt mer skeptiske. Hva var det vi hadde begitt oss inn på!?... Heldigvis var det med en utførlig monteringsanvisning, bilder og målsatte tegninger med beskrivelse av de ulike delene, samt jigger til kappingen og flere ark med 1:1 maler som skulle brukes som underlag ved byggingen. Likevel var det en ganske stor overgang fra de byggesettene vi var vant med fra tidligere, hvor alle delene var ferdige og hele greia bare skulle settes sammen.

Amerikapakke med trepinner

Selve fundamentet til lokstallen besto av 5 finerplater, hvor det var frest ut spor til sporene (Micro Engineering code 55) og inspeksjonsgraver slik vi hadde ønsket. Ved bruk av annen skinnetype må dybde og bredde på utfresingen endres tilsvarende, men slikt spesifiseres ved bestillingen. I tillegg var det vedlagt flere poser med dører, vinduer og andre smådetaljer fra blant annet Grandt Line og Monster Model & Laserworks.

Siden lokstallen skulle fremstå som gammel og litt nedslitt måtte det gjøres noe med det ubehandlede og lysegule treverket. I stedet for å gå over alle flatene med maling valgte vi å prøve ut en annen teknikk som vi leste om på nettet; M. C. Fujiwara og hans «Big Jug o’ Stain». Etter at delene var kappet i riktige lengder ble de lagt i et bad bestående hovedsakelig av ren isopropanol (Blåsprit) ispedd små skvetter med diverse jordfarger fra Woodland Scenics og mikset til en tynn gråsvart blanding. Der fikk de ligge en liten stund og trekke til seg fargestoffene, før de ble fisket opp og lagt ut på et kjøkkenpapir for å tørke. Graden av innfarging varierer litt fra bit til bit, men jeg syns denne variasjonen er med på å skape litt ekstra liv i treverket. Lengden på badet er også med og påvirker effekten, vi lot delene ligge i omtrent 15 minutter.

Parallelt med planleggingen av lokstallen vår arbeidet Tom med en annen og enklere takkonstruksjon, og lurte på hvilken løsning vi ville ha. Selv om den opprinnelige konstruksjonen var atskillig mer komplisert valgte vi å gå for den, siden det også ville gi mange flere detaljer. På bildet under er Vigdis i full gang med masseproduksjon av takstolene, det er 4 takstoler med ulik lengde for hver stall. På skjærebrettet til høyre ligger noen av støttebeina som etter hvert skal monteres ytterst på hver takstol, disse har ennå ikke blitt behandlet i svertebadet. Når takstolene er ferdige skal det også monteres strammestag og strekkfisker, samt dummy bolter med mutter og skive i alle sammenføyninger. Stagene blir laget i tynn pianotråd/gitarstreng som knekkes til og tres gjennom små hull boret i treverket, mens strekkfisker og bolter m/skive kommer fra Grandt Line.

Masseproduksjon av takstoler

Innvendige delevegger

Ytre sidevegger

Veggene ble bygget rett oppå malene som fulgte med. De tre innvendige deleveggene består av en enkel reisverkskonstruksjon, mens de to ytre sideveggene i tillegg ble kledd med panel bord for bord. Det andre bildet over viser to av de innvendige veggene halvveis i byggingen, fortsatt mangler skråavstivere mellom stolpene samt langsgående bjelker på begge sider av dem. De langsgående bjelkene skal støtte opp alle takstolene når bygget etter hvert settes sammen. Det tredje bildet over vises de ferdige ytterveggene, tilpasningene til vinduene og de to åpningene ut til verkstedet ble tatt til slutt etter at alt panelet var limt på. Alt av treverk er hovedsakelig limt med vanlig Casco trelim, unntatt noen små detaljer som er limt med superlim for godt og umiddelbart feste.

Bakveggene er bygget opp etter samme prinsipp som side- og deleveggene, rett oppå malen. Vi valgte litt ulike løsninger som variasjon; en vegg med skyvedører, en vegg med vindu og to uten, men her står man selvfølgelig helt fritt. Bildet nedenfor viser alle delene midlertidig satt sammen for første gang, for å se hvor det eventuelt trengs justeringer. På hver side av bakveggene er det ganske store glipper, noe som er helt bevisst. Disse glippene skal tettes igjen og kles med panel når alt av justeringer er unnagjort, slik at bakveggene er med og stiver opp hele konstruksjonen. Håndtakene på skyvedørene er laget av pianotråd, og over døråpningen er det brukt dummy bolter og skiver av samme type som på takstolene og de innvendige deleveggene.

Prøvemontering av alle delene

Etter at fundamentet var satt sammen ble sporene klargjort. Tilførselsledninger ble loddet på og tredd gjennom til undersiden av fundamentet (bildet nedenfor), og inspeksjonsgravene ble ferdigstilt med gulv og trapper. Siden det var enklest å komme til nedi gravene med sporet fjernet ble disse smusset før sporet ble limt fast permanent, deretter ble svillene over åpningene kuttet og tilpasset.

Sporvifte

Med sporet på plass kunne også bearbeidingen av selve gulvet i lokstallen begynne. Mellom skinnene og langs ytterkanten på hver side ble det lagt 1mm finer for å dekke over svillene, denne ble først påsmurt et tynt lag Casco Husfix iblandet litt grått. Resultatet ble imidlertid ikke helt som vi ønsket (det første bildet nedenfor), så vi bestemte oss for å dekke hele gulvet med 1-1,5mm Husfix og deretter pusse det ned (det andre bildet nedenfor). Vi beholdt finerbiten mellom skinnene, siden det kunne bli vanskelig å få klaring til hjulflensene på innsiden av skinnene om hele området der ble tettet igjen. Samtidig ble det plassert små styrepinner for veggene, siden hele overbygget skal kunne løftes vekk ved behov. Tilsvarende ble det boret hull for styrepinnene i bunnen av respektive veggstolper, og til slutt brukte vi en forsenker for enklere sentrering av pinnene når overbygget settes på plass.

Forkastet prøve på betonggulv

Husfix før nedpussing

Etter at gulvet var pusset ned ble det gått over med en lett «vask» i ulike gråsvarte nyanser, dette ble gjort før veggene ble satt midlertidig på plass. Deretter ble det brukt svart smussepulver rundt stolpene og i hjørnene, pluss litt lysegrått smussepulver rundt omkring ellers på gulvet. Resultatet ble ikke verst (bildet nedenfor), men litt for lyst for vår smak, så hun gikk over gulvet en gang til og gjorde det litt mørkere (hovedbildet øverst).

Gulvet etter første omgang med smussepulver

Med gulvet ferdig smusset sto monteringen av veggene for tur. Det ble montert en ekstra list på utsiden av hver bakvegg, denne lista ble så pusset til korrekt fasong slik at sideveggene ble holdt i loddrett stilling med bakveggen på plass. Deretter ble de manglende panelene limt fast på utsiden, før hele bygget fikk en siste omgang med smussepulveret.

Til slutt ble alle takstolene og takbjelkene festet permanent, og nå er overbygningen såpass stiv at det ikke er noe problem å løfte den vekk fra fundamentet.

Lokstallen sett fra den ene siden

Montering av bakvegg

Tilpassing med trelister

Lokstallen sett fra den andre siden

Pr dags dato gjenstår fortsatt arbeidet med å ferdigstille selve taket med takopplett langs mønet, samt sidebygget med maskinverksted. Både lokstall og verksted skal med tiden få innredning fra Scale Structures, og vi har også kjøpt inn et belysningssett med 20 mikro-LED-pærer fra Ngineering som er satt sammen spesielt for denne modellen.

Til toppen