Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/hjemsgsj/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; JCommentsACL has a deprecated constructor in /home/hjemsgsj/public_html/components/com_jcomments/classes/acl.php on line 17

Nordkapp, eller mer spesifikt Knivskjellodden, har lenge vært et punkt på min "Bucket list", og på min 48-årsdag fikk jeg krysset det av!

Med drøyt 2100 km reisevei opp til Magerøya brukte jeg 3 dager på turen opp og 3 dager ned igjen, da hadde jeg 2 dager til rådighet der oppe. På neste tur skal jeg beregne minst 4 dager hver vei, dette ble alt for mye stress, men nå har jeg hvertfall fått prøvd det.

Her kommer noen bilder. Kameraet lå nedpakket i sekken på turen ut til Knivskjellodden, så de første bildene ble tatt da målet var nådd:

2000-årsvarden:

2000-årsvarden

Undertegnede stolt poserende ved varden med Nordkapp-platået i bakgrunnen, lykkelig uvitende om smerten i beina 3 timer senere:

Meg stående ved varden, med Nordkapp-platået i bakgrunnen

Nordspissen av Knivskjellodden:

Spissen på Knivskjellodden

Utsikten mot sørvest fra odden:

Utsikten mot sørvest fra odden

Her er noen bilder fra tilbaketuren:

Nordkapp-platået sett fra vest

Etter den siste nedstigningen mot Knivskjellodden, før svabergene.

Jeg støtte på flere små flokker med rein på turen, og alle de utenlandske turistene jeg møtte og snakket med syntes jo dette var veldig eksotisk og spennende. Dyrene var helt klart vant til mennesker, men trakk seg unna når jeg kom for nærme, disse var vel ca 20-30 meter unna:

Liten reinflokk

Nordkapp sett fra sørvest, litt mindre brukt betraktningsvinkel

Fra vidda, sett nordover mot siste nedstigning før Knivskjellodden

Fra vidda

Fra vidda, Nordkapp-platået i bakgrunnen

Turen til Knivskjellodden gikk jeg alene, men jeg nådde igjen et tysk ektepar som jeg slo følge med den siste biten. Veldig hyggelige folk, vi snakket om løst og fast underveis, og da det var kun oss tre på odden denne formiddagen hjalp vi hverandre med å ta bilder (hvilket forklarer "selfien" min ved varden).

Dessverre skled ektemannen på svaberget og brakk beinet på tilbaketuren, og ble hentet av redningshelikopter. Jeg startet tilbaketuren litt tidligere og så helikopteret fly forbi, men tenkte det var på vei for å hente en fransk familie som hadde bestemt seg for å sykle (!) til Knivskjellodden (2 voksne og 2 mindre barn på hver sin mountainbike, hva tenkte de på?). Møtte tilfeldigvis kona igjen på campingplassen ved Skarsvåg neste morgen, rett etter turen til Kirkeporten, og fikk høre de triste nyhetene. Håper det går bra med ham!

Her er bilder fra Kirkeporten tatt torsdag morgen:

Kirkeporten skyggelagt i forkant, Nordkapp og Nordkapphornet i full morgensol i bakgrunnen

Skyggelagt spesiell fjellformasjon ved Kirkeporten i forgrunnen, morgensol på Nordkapphornet i bakgrunnen

KIrkeporten

De som har risset inn initialer/navn her burde skamme seg:

Detaljbilde av Kirkeporten med synlig hærverk

Med litt klatring finner man stedet hvor Nordkapphornet vises midt i Kirkeporten:

Nordkapphornet i morgensol, sett gjennom Kirkeporten

Nordkapphornet i morgensol sett gjennom Kirkeporten, zoomet ut for oversiktsbilde