Jeg hentet vogna onsdag formiddag, og opprinnelig var planen å komme meg avgårde på tur allerede samme dag. Imidlertid tar som regel ting mye lenger tid enn man først antar, og etter gjentatte handleturer rundt omkring for å skaffe alt av utstyr jeg trodde jeg måtte ha kom jeg omsider avgårde torsdag ettermiddag. Likevel var det flere ting jeg ikke ikke fikk tak i eller rett og slett glemte, men hovedpoenget med turen var uansett å bli kjent med vogna.

Med pakket og ferieklar vogn, fulle vanntanker og diverse ekstrautstyr montert blir man gjerne usikker på hvor mye alt dette veier, hvertfall ble jeg det. Vogna er jo ikke så stor, og med oppgitt egenvekt på 800 kg og 200 kg lastekapasitet har man ikke så mye å gå på, så jeg valgte å ta en liten omvei via trafikkstasjonen på Kjeller og veie vogna der. Gleden var stor da displayet viste 940 kg, for med de ca. 60 kg jeg målte på kula før jeg dro hjemmefra var jeg akkurat på grensen! 60 kg kuletrykk er nok i minste laget merket jeg på turen, vogna nappet godt i hekken på humpete vei, så på neste tur skal jeg prøve med tomme vanntanker og heller legge litt mer bagasje foran i vogna.

Etter veiinga på Kjeller var det bare å følge E6 fra Skedsmokorset opp til Kløfta, hvor jeg tok av på E16 for turen videre nordover. Både for å stikke innom selger og montere manglende alarmer, og fordi jeg syns Rv24 fra Skarnes er et veldig godt og ikke minst bomfritt alternativ til E6 når man likevel ikke kan (les: har lov til å) kjøre i 110-120 km/t med vogna bak.

Da jeg ankom Elverum (langt etter skjema grunnet et trafikkuhell som førte til lange køer fra Myklegard) var det på høy tid med middag, og siden Elgstua har innprentet seg i minnet mitt som et sted med god mat ble det stopp der denne gangen også. Jeg oppdaget dessverre litt for sent at det ikke var gjennomkjøring på parkeringsplassen slik alle bilene sto, så med en full parkeringsplass og ingen snumulighet ble det litt ufrivillig trening på rygging med campingvogn uten ledsager eller ryggekamera. Jeg kom meg ut til slutt og parkerte på bensinstasjonen ved siden av, og de elgkarbonadene med tyttebær som jeg fikk servert var absolutt verdt bryet, dæven så godt og under 200 kr!

Etter middagen var det strake veien opp til endestasjonen. Langs Trysilveien var det mye vind innimellom og jeg følte godt at vogna danset både hit og dit, det var litt slitsomt å hele tiden sitte og korrigere. Med en tyngre bil enn min lille Focus hadde det nok ikke vært noe problem. Mellom Drevsjø og Elgå er det også en strekning med grusvei og veldig dårlig veistandard, stedvis måtte jeg ned i 25-30 km/t for å spare vogna for den verste julingen. Man kan ta omveien via Sverige og Idre som visstnok skal være asfaltert, men den asfalten jeg kjørte på var heller ikke noe å skryte av. Her må man bare ta det med ro og kjøre pent.

Omsider kom jeg fram til Elgå og Båtstø Camping, og kunne koble fra vogna og gjøre klar for natta under en dramatisk kveldshimmel:

Campingvogn parkert på Båtstø Camping ved ankomst

Neste dag var preget av veldig ustabilt vær, regn og sol om hverandre, og da jeg ikke hadde tatt med allværsklær ble det en rolig dag i vogna. Mye vind, spesielt fra nord, og dette var visst ikke uvanlig fikk jeg vite. Jeg hadde planer om å ta båten (Fæmund II) opp til Revlingen og sykle ned igjen, men fikk høre etterpå at båten aldri la til kai ved Revlingen grunnet for mye vind og høye bølger, så da var det jo like greit å være inne.

Været roet seg utover ettermiddagen, og etter hvert begynte også sola å dukke opp. Jeg var veldig spent på hva slags spisemuligheter et lite sted som Elgå kunne by på, jeg hadde lyst på en bedre middag og hadde brukt litt av dagen på å sjekke det ut. Valget mitt falt på Bryggeloftet, de hadde en variert og spennende meny, og de ga veldig god service da jeg var innom og spurte om meny og anbefalinger tidligere på dagen. Normalt stenger middagsserveringen kl 18:00, men de har en egen 3-retters meny for sine hotellgjester som serveres kl 19:00 og som jeg ble tilbudt og takket ja til. Det er den beste middagen jeg har smakt på lenge!:

Forrett: Tørket reinsdyrkjøtt og reinsdyrpølse, med egg- og potetsalat:

Forrett hos Bryggeloftet

Hovedrett: Stekt laks med rømmesaus, kokte poteter, agurksalat og råkost:

Hovedrett hos Bryggeloftet

Dessert: Tjønnoddens hemmelighet:

Dessert hos Bryggeloftet

 Utsikten under middagen var det heller ikke noe å utsette på:

Utsikt fra Bryggeloftet

Jeg følte meg nesten som en skikkelig matblogger der jeg satt og tok bilder av maten, men det får så være. Totalt inkludert 2 glass vin kom middagen på 560 kroner, det er det absolutt ingenting å si på syns jeg.

Lørdag var det tid for avreise, og selvfølgelig skulle været vise seg fra sin beste side da jeg var på tur til å sjekke ut. Her er noen bilder jeg tok da jeg dro:

Båtstø Camping bader i formiddagssolen

 Bryggeloftet med Fæmund II ved kai:

Bryggeloftet med Fæmund II ved kai

Lenger nord enn dette kommer du ikke med bil på østsiden av Femunden:

Lenger nord kommer du ikke med bil på østsiden av Femunden

Konklusjon: Båtstø Camping er absolutt et sted å besøke om man er ute etter fred og ro, og naturopplevelser i form av sykkel- eller gåturer i villmarka. Beliggenheten er helt nydelig ved østsiden av Femunden, og det er haugevis av turforslag i Femundsmarka både til fots og med sykkel, i tillegg til båtturer med Fæmunden II. Om jeg skal komme med noe negativt må det være standarden på sanitetsfasilitetene, litt utdatert og kun avlukker for toalettene, og man må betale ekstra for en kort dusj. Videre tilbyr de gratis Wifi i og rundt Fjøsstuggu, men da den var lukket for et privat arrangement og vogna mi sto for langt unna fikk jeg ikke noe glede av det.

Til toppen